Main Article Content

Adna Giovanni Dasdjar
Muhammad Mahendra Abdi
Deni Nofrizal

Abstract

Traffic accident is an incident on the road that is unexpected and unintentional involving vehicles with or without other road users which results in loss and/or loss of property. Underage are children under 17 years of age. Most of the traffic violators who are caught in raids are generally dominated by minors and do not have a driver's license (SIM). This study aims to discuss the empirical juridical review of traffic accidents committed by minors (case study of accidents in the East Banjarmasin region). The method used in this research is empirical juridical method.The re-sults of the study show that the sanctions for traffic accidents committed by underage given by the Banjarmasin Police, especially the East Banjarmasin area, are to provide punishment or sanctions and legal processes that take place in cases of violation of the law. In the provisions for imposing action sanctions, based on not being 14 (fourteen) years old as stipulated in Article 69 paragraph (2) of Law No. 11 of 2012 that children who are not yet fourteen (14) years old can only be subject to action sanctions, while the provisions for criminal sanctions given to children based on the age above 12 (twelve) years and up to 18 (eighteen) years. Some of the efforts made by the Banjarmasin Police included making banners containing appeals. Collaborating with Jasa Raharja and the De-partment of Transportation in socializing the traffic safety awareness program. Visiting schools to provide information about the proper use of vehicles and the need to comply with traffic rules on the roads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dasdjar, A. G., Abdi, M. M., & Nofrizal, D. . (2024). Empirical juridical review of traffic accident by Underages (study of accident cases in the east banjarmasin region). LEGAL BRIEF, 12(5), 450–459. https://doi.org/10.35335/legal.v12i5.895
References
Alkaff, M. (2023). Penerapan Metode XGBoost Untuk Memprediksi Jumlah Kejadian Kecelakaan Lalu Lintas di Kota Banjarmasin. Generation Journal, 7(1).
Anisarida, A. A., & Santosa, W. (2019). Korban Kecelakaan Lalu Lintas Sepeda Motor Di Kota Bandung. Jurnal HPJI (Himpunan Pengembangan Jalan Indonesia), 5(2), 129–136.
Azizirrahman, M., Normelani, E., & Arisanty, D. (2015). Faktor penyebab terjadinya kecelakaan lalu lintas pada daerah rawan kecelakaan di Kecamatan Banjarmasin Tengah Kota Banjarmasin. JPG (Jurnal Pendidikan Geografi), 2(3).
Bagus, M., Rohmat, A. K. A., & Sari, H. N. (2021). Derivasi Konsep Hak Asasi Manusia terhadap Penyetaraan Posisi Anak Melalui Pendekatan Affirmative Action. Al-Qanun: Jurnal Pemikiran dan Pembaharuan Hukum Islam, 24(1), 59–84.
Batubara, N. E., Simatupang, R. N. S., & Sinaga, H. (2023). UPAYA PENANGGULANGAN KECELAKAAN LALU LINTAS OLEH ANAK DI BAWAH UMUR. Jurnal Darma Agung, 31(5), 1–16.
Eleanora, F. N., & Sari, A. (2020). Pernikahan anak usia dini ditinjau dari perspektif perlindungan anak. PROGRESIF: Jurnal Hukum, 14(1).
Enggarsasi, U., & Sa’diyah, N. K. (2017). Kajian terhadap faktor-faktor penyebab kecelakaan lalu lintas dalam upaya perbaikan pencegahan kecelakaan lalu lintas. Perspektif, 22(3), 238–247.
Gazali, A. (2022). Analisis Yuridis Terhadap Penegakan Hukum Pelanggaran Lalu Lintas Dan Angkutan Jalan Berdasarkan Electronic Traffic Law Enforcement (ETLE) Dalam Kaitan Prinsip Sanksi Pidana Hanya Dapat Dijatuhkan Melalui Proses Peradilan. Al-Adl: Jurnal Hukum, 14(2), 382–404.
GIN, G. N. A. (2022). ANALISIS FAKTOR–FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TERJADINYA KECELAKAAN LALU LINTAS PADA SIMPANG TIDAK BERSINYAL DI JALAN SINGAPARNA KABUPATEN TASIKMALAYA. SKRIPSI.
Hamdan, H. (2018). Industri 4.0: Pengaruh revolusi industri pada kewirausahaan demi kemandirian ekonomi. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 3(2), 1–8.
Henky, G. (2021). Analisis Faktor Human Error, Kondisi Jalan Dan Kondisi Kendaraan Yang Mempengaruhi Kecelakaan Lalu Lintas (Studi Kasus Pengguna Sepeda Motor Di Jalan Pantura Kaliwungu Kendal). SKRIPSI.
Mayasari, R. I. (2020). TINJAUAN YURIDIS KONSEP PENERAPAN RESTORATIF JUSTICE DALAM KECELAKAAN LALU LINTAS TERHADAP ANAK DI BAWAH UMUR. ACTUAL, 10(1), 09–18.
Patilima, H. (2005). METODE PENELITIAN KUALITATIF: Dilengkapi Dengan Panduan Penggunaan Software Analisis Kualitatif CDC Ez-Text Serta UU No. 18 Tahun 2002 Tentang Sistem Nasional, Penelitian, Pengembangan, dan Penerapan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi.
Rahmani, H., Gazali, A., Jarkawi, J., & Ramli, M. I. (2019). ANALISIS HUBUNGAN KECEPATAN TERHADAP KECELAKAAN LALU-LINTAS DI KOTA BANJARMASIN. Journal of Indonesia Road Safety, 2(1), 45–55.
Rohani, R., Hasyim, H., Suteja, I. W., & Sideman, I. A. O. S. (2020). Penyuluhan Isi Undang-Undang No. 22 Tahun 2009 Tentang Lalulintas Dan Angkutan Jalan. Jurnal PEPADU, 1(3), 358–366.
RYAN, C. (2020). ANALISA FAKTOR AKTIVITAS PENGGUNA JALAN, PENGENDALIAN LALU LINTAS DAN TATA GUNA LAHAN TERHADAP KEMACETAN JALAN PEMUDA KABUPATEN KLATEN. SKRIPSI.
Santoso, S. (2023). Analisis Penyelidikan Dan Penyidikan Perkara Kecelakaan Lalu Lintas (Studi Kasus DI Wilayah Hukum Polda Metro Jaya DKI Jakarta Tahun 2018-2021). Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 10777–10789.
Saputra, A. D. (2018). Studi Tingkat Kecelakaan Lalu Lintas Jalan di Indonesia Berdasarkan Data KNKT (Komite Nasional Keselamatan Transportasi) dari Tahun 2007-2016. Warta Penelitian Perhubungan, 29(2), 179–190.
Setyowati, D. L., Firdaus, A. R., & Rohmah, N. (2018). Faktor Penyebab Kecelakaan Lalu Lintas Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Di Kota Samarinda Factor Cause Of Road Accidents At Senior High School Students In Samarinda. The Indonesian journal of occupational safety and health, 7(3), 329–338.
Simanjuntak, P. (2020). ANALISIS KECELAKAAN LALU LINTAS PADA BLACK SPOT JALAN JEND. AHMAD YANI KM 1–KM 6, KOTA BANJARMASIN, KALIMANTAN SELATAN. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Penelitian Yang Bersifat: Eksploiratif, Enterpretif Dan Konstruktif. Alfabeta.
Yulanda Dewi, N. K. D. (2023). TINJAUAN YURIDIS PASAL 310 UNDANG-UNDANG NOMOR 22 TAHUN 2009 TENTANG LALU LINTAS DAN ANGKUTAN JALAN TERKAIT PERTANGGUNGJAWABAN HUKUM ORANG TUA TERHADAP ANAK SEBAGAI PELAKU TINDAK PIDANA KECELAKAAN LALU LINTAS (Studi Putusan Nomor: 41/PID. Sus/2013/PN. SGR). Universitas Pendidikan Ganesha.