Consumer protection of users of nipah-sadu crossing transportation services in nipah panjang district, tanjung jabung east regency

Authors

  • Baso Iping STIES Al-Mujaddid, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35335/legal.v11i6.694

Keywords:

Consumer; Service users; Protection; Crossing transportation.

Abstract

The approach used is a normative juridical approach supported by an empirical juridical approach. The data used are primary data and secondary data. The data collection technique used is through a literature study/document study and interviews. The data obtained is presented in a qualitative descriptive form. The result of the research is that the rights and obligations of consumers of Nipah Panjang – Sadu ferry services are not in accordance with the regulations, for example there is no compensation, compensation and/or reimbursement in the event of an accident and tickets have not been provided as proof of the crossing transportation agreement. Likewise, the rights and obligations of business actors have not been implemented because there is no good faith from the business actors in carrying out their business activities, correct, clear and honest information has not been given regarding the conditions and guarantees of the goods and/or services used. There is no quality assurance. goods and/or services used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, P. (Januari 2018). Perlindungan Hukum Terhadap Tarif Pengguna jasa Angkutan Umum Berbasis Online. Jurnal Sekretari , 5(1), 1-15.

Alam, F. S. (15 Mei 2019). Pengguna Jasa Angkutan Umum Jenis Angkot di Jakarta Dalam Perspektif Hukum Perlindungan Konsumen. SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-i, 3(2), 197-216.

Asyhadie, Z. (2016). Hukum Bisnis: Prinsip dan Pelaksanaannya di Indonesia. Jakarta: Rajawali Pers.

Aulia, N. (2021). Pelaksanaan Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Pengguna Jasa Kapal Laut di Pelabuhan Penyeberangan Kendari. Arus Jurnal Sosial dan Humaniora (AJSH), 1(2), 22-31. https://doi.org/10.57250/ajsh.v1i2.9.

Bima Guntara, D. P. (2021). Perlindungan Hukum Pengguna Transportasi Online Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Jurnal Surya Kencana Dua: Dinamika Masalah Hukum dan Keadilan, Vol.8 Nomor 2 Desember , 221-239.

Bhakti, R. T. (2021). Perlindungan Hukum Akibat Wanprestasi oleh Konsumen Pengguna Jasa Perbaikan Kapal. Jurnal Cahaya Keadilan, 8(2), 52-61. https://ejournal-upbatam.ac.id/index.php/cahayakeadilan/article/view/5517.

Hadijahalaydrus. (2023, November 27). Hadijahalaydrus, https://www.Google.Co.Id/Amp/M.Bisnis.Com/Amp/Read/20160406/98/535113/tentang Keamanan dan Keselamatan Angkutan Penyebrangan Diperketat. Retrieved from Hadijahalaydrus,

Handriani, A. (November 2020). Perlindungan Konsumen dalam Perjanjian Transaksi Jual Beli Online. Palrev: Journal of Law, ISSN : 2622-8408 – E-ISSN 2622-8416, 3(2), 127-138.

Jabalnur. (2022). Konsep Perlindungan Konsumen Terhadap Pengguna Jasa Penyeberangan Pincara. . Jabalnur. (2022). Konsep Perlindungan Konsumen Terhadap Pengguna Jasa PenyeberangJurnal Agama dan Hak Azazi Manusia, 11(2), 231-250. https;//ejournal.uin-suka.ac.id/syariah/inright/article/view/2823/1871.

Mahfiroh, R. (2020). Perlindungan Hukum terhadap Barang Kiriman Konsumen Pengguna Jasa Go-Send Instant Courier Melalui Tokopedia. Jurnal LEX Renaissance NO. 1 VOL. 5 Januari , 235-249.

Mamudji, S. S. (2016). Penelitian Hukum Normatif (SuatuTinjauan Singkat). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Meidiarti, E. R. (2020). Perlindungan Hukum Terhadap Penumpang Angkutan Kota Berdasarkan Undang-Undang Perlindungan Konsumen Nomor 8 Tahun 1999. Jurnal De Lega Lata, Volume I, Nomor 1, Januari – Juni , 69-83.

Moleong, L. J. (2014). Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nasution, A. (2015). Konsumen dan Hukum. Jakarta: Sinas Harapan.

Paikah, N. (Juli 2018). Perlindungan Hukum Terhadap Keselamatan Penumpang Kapal Laut Berdasarkan Undang-Undang Nomor 17 Tahun 2008 tentang Pelayaran di Indonesia. Jurnal Al-Adaalah, 3(2), 117-127.

Putra, N. G. (2020). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Khusus Jasa Penumpang Angkuta Darat. Jurnal Interpretasi Hukum, 1(1), 83-88.

Randi, Y. (Juni 2022). Perlindungan Hukum Konsumen Terhadap Penjualan Produk Kesehatan Palsu Pada Situs Online Di Masa Covid-19. Morality: Jurnal Ilmu Hukum, 8(1),1-15.

Rongiyati, S. (Juni 2019). Pelindungan Konsumen dalam Transaksi Dagang Melalui Sistem Elektronik. Jurnal Negara Hukum, 10(1), 1-25.

Rusdiansyah, Muhammad Fauzi. (2019). Perlindungan Konsumen pada Pengguna Jasa Transportasi Angkutan Darat (Angkot) di Semarang Ditinjau dari Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Diponegoro Law Jurnal, 5(4), 1-15, 2019.

Sekarwati, Raden Ajeng Astari, S. S. (Maret 2021). Perlindungan Konsumen untuk Memperoleh Hak Layanan Purna Jual di Indonesia dan Eropa. Jurnal Bina Mulia Hukum, 5(2), 275-290, P-ISSN: 2528-7273, E-ISSN: 2540-9034, http://jurnal.fh.unpad.ac.id/.

Soekanto, S. (2013). Metodologi Peelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, Bandung, Cet. 8.

Soemitro, R. H. (2002). Metode Penelitian Hukum dan Jurimetri. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Sunggono, B. (2013). Metode Penelitian Hukum. 3Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Widastri, I. W. (Agustus 2022). Perlindungan Hukum Terhadap Penumpang Jasa Transportasi Laut dari Sanur Menuju Nusa Penida Ditinjau Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Jurnal Widyasrama universitas Dwijendra Denpasar, 7(2), 55-67.

Wignjosoebroto, S. (2012). Hukum Paradigma dan Dinamika Masalahnya. Jakarta: HUMA.

Downloads

Published

2023-02-28

How to Cite

Iping, B. (2023). Consumer protection of users of nipah-sadu crossing transportation services in nipah panjang district, tanjung jabung east regency. LEGAL BRIEF, 11(6), 3552–3562. https://doi.org/10.35335/legal.v11i6.694

Issue

Section

National and International Criminal Law