Analysis of the Effectiveness of Interpersonal Communication Strategies of Shield Agents at BPJS Ketenagakerjaan Makassar Branch Office

Authors

  • Yuyun Syafranti Universitas Hasanuddin, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35335/legal.v13i2.997

Keywords:

Effectiveness, Interpersonal Communication Strategies, AIDDA

Abstract

The aim of this research is to analyze the effectiveness of interpersonal strategies of shield agents, as well as to analyze whether or not the implementation of interpersonal strategies is effective using the AIDDA method, namely Attention (attention), Interest (interest), Desire (Desire), Decision (Decision) and Action (action or activity). ) in increasing the number of participants at BPJS Employment Makassar Branch office. Data were collected through observation and conducting interviews with informants, namely leaders, staff and participants of BPJS Employment Makassar Branch office. The data analysis technique uses descriptive analysis and uses data reduction, data display, and data description. The results of the research show that the interpersonal strategy carried out by agents using the AIDDA strategy has been effective, where the shield agent is able to attract attention and arouse participants' interest through an emotional approach and intensive socialization. Apart from that, it is also effective in arousing the desires of potential participants so that it influences decisions by taking action for participants according to the shield agent's expectations by becoming a participant in one of the programs offered by BPJS Employment Makassar Branch office

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus, M., & Hardjana. (2016). Ilmu Komunikasi. Bandung?: Remaja Rosdakarya.

Anam, K., Thalib, L. H., Aprilia, H., Wulan, D. R., Purwanti, S., Daiyah, I., … Daud, I. (2022). Komunikasi Antarpribadi Meningkatkan Efektivitas Kecakapan Interpersonal dalam Bidang Kesehatan. Banjarmasin: CV. Ahbab Pustaka.

Astuti, A., & Danial, D. (2019). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Membangun Budaya Madrasah yang Kondusif di Madrasah Aliyah Negeri. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 31–45.

Bungin, & Burhan. (2015). Komunikasi Pariwisata:Pemasaran dan Brand Destinasi. Jakarta: Kencana.

Effendy, O. U. (2016). Hubungan Masyarakat: Suatu Studi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fauziah, M. L. (2022). Analisis Strategi Komunikasi Persuasif , Personal Selling, Marketing Communication, Dan Komunikasi Interpersonal Agen Asuransi Syari’ah Dalam Meningkatkan Penjualan Polis Produk Asuransi Syari’ah (Studi Kasus Pada PT. Asuransi Umum Bumiputera Muda 1967 Un. Thesis, UIN Raden Intan Lampung.

Harahap, R. A. (2019). Buku Ajar Komunikasi Kesehatan. Prenada Media.

Herlambang, S. (2020). Perilaku Organisasi, Cara Mudah Mempelajari Perilaku Manusia dalam Sebuah Organisasi (Cetakan Pe). Yogyakarta: Gosyen Publishing.

Iswandi, A. (2021). Analisis Pengelolaan Manajemen Sumber Daya Manusia (Sdm) Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Dan Motivasi Melalui Reward System (Artikel Studi Manajemen Sumber Daya Manusia). Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora Dan Politik, 1(3), 280–288.

Larasati, Fransiska, M., Daniar, & Agus. (2022). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Ketegangan Dialektis dalam Rangka Peningkatan Penjualan Bancassurance di BCA Alam Sutera. Journal of Communication. P-ISSN 2503-1880. E-ISSN 2599-3240.

Mas, S. R., & Haris, I. (2020). Komunikasi Dalam Organisasi (Teori dan Aplikasi). Cetakan Pertama. Gorontalo: UNG Press.

Nainggolan, N. T., Mawati, A. T., Gandasari, D., Ardiana, D. P. Y., Purba, B., Kato, I., … Simarmata, M. M. (2021). Komunikasi Organisasi: Teori, Inovasi dan Etika. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Nurrachmah, S. (2024). Analisis Strategi Komunikasi Dalam Membangun Hubungan Interpersonal Yang Efektif. Jurnal Inovasi Global, 2(2). https://doi.org/ISSN:3032-2723; E-ISSN: 3031-0512

Prawirosentono, S., & Primasari, D. (2022). Manajemen Stratejik & Pengambilan Keputusan Korporasi (Strategic Management & Corporate Decision Making). Bumi Aksara.

Rahmi, S. (2021). Komunikasi Interpersonal dan Hubungannya Dalam Konseling. Aceh: Syiah Kuala University Press.

Rangkuti, F. (2018). Measuring Customer Satisfaction Teknik Mengukur Strat. Meningk. Kep. Plg. Gramedia Pustaka Utama.

Silviani, I., & Darus, P. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Menggunakan Teknik Integrated Marketing Communication (IMC). Scopindo media pustaka.

Sitorus, R. M. T. (2020). Pengaruh Komunikasi Antarpribadi Pimpinan Terhadap Motivasi Kerja. Scopindo Media Pustaka.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Penelitian Yang Bersifat: Eksploiratif, Enterpretif Dan Konstruktif. Bandung?: Alfabeta.

Wahyudi, N. M., & Mahyuzar. (2018). Strategi Komunikasi Bpjs Ketenagakerjaan Dalam Meningkatkan Jumlah Pengguna Jasa Program Bpjs Ketenagakerjaan Di Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyiah, 3(3).

Wiksana, W. A. (2017). Studi Deskriptif Kualitatif tentang Hambatan Komunikasi Fotografer dan Model dalam Proses Pemotretan. Mediator: Jurnal Komunikasi, 10(1), 121–131.

Wursanto. (2021). Etika Komunikasi. Yogyakarta?: Kanisius.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Syafranti, Y. . (2024). Analysis of the Effectiveness of Interpersonal Communication Strategies of Shield Agents at BPJS Ketenagakerjaan Makassar Branch Office. LEGAL BRIEF, 13(2), 380–391. https://doi.org/10.35335/legal.v13i2.997

Issue

Section

Legal and related sciences