Children's Legal Protection from Violence (Bullying) In the Education System
DOI:
https://doi.org/10.35335/legal.v13i2.1002Keywords:
Child, Bullying, Legal protectionAbstract
Currently, there is a lot of aggressive and pressing behavior, either in the form of direct physical action and/or verbal attacks or so-called bullying, occurring in the educational environment from the most basic to the tertiary level, necessitating legal protection efforts for children who are victims of bullying. This study was conducted to determine and assess how legal protection children as victims are bullied under the Child Protection Law. This study employs normative research approaches, using both a statutory and conceptual approach. The results of this study indicate that children have a right to protection from bullying. Article 80 and Article 76C of the Child Protection Law stipulate that sexual offenses and iolence committed by educators, education professionals, fellow students, and/or other parties are prohibited in educational units and will result in punishments
Downloads
References
Abdullah, A., & Al-Mustafa, O. (2019). Kota Para Demonstran. Airlangga University Press.
Ali, Z. (2021). Metode penelitian hukum. Sinar Grafika.
Analiya, T. R., & Arifin, R. (2022). Perlindungan hukum bagi anak dalam kasus bullying menurut Undang-Undang nomor 35 tahun 2014 tentang perlindungan anak di Indonesia. Journal of Gender and Social Inclusion in Muslim Societies, 3(1), 36–54.
Burhayan, B. (2021). Perlindungan hukum terhadap anak di bawah umur korban persetubuhan berdasarkan undang-undang nomor 35 tahun 2014 atas perubahan undang-undang nomor 23 tahun 2002 tentang perlindungan anak. Jurnal Hukum Tri Pantang, 7(1), 52–69.
Carmela, H. R. F., & Suryaningsi, S. (2021). Penegakan Hukum Dalam Pendidikan dan Perlindungan Anak di Indonesia. Nomos: Jurnal Penelitian Ilmu Hukum, 1(2), 58–65.
Dedah, J. (2022). MANAJEMEN STRATEGIK PROGRAM PENDIDIKAN PELATIHAN KERJA DI PUSAT KEGIATAN BELAJAR MASYARAKAT (PKBM) SUNAN KALIJAGA JINGKANG AJIBARANG. UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri.
Dody Riyadi, H. S. (2021). Islam membaca realitas pendidikan, Kemanusiaan, Dan Perempuan. Deepublish.
Hamdanah, H., & Surawan, S. (2022). Remaja dan dinamika: tinjauan psikologi dan pendidikan. K-Media.
Ikhwani, M. (2022). Perlindungan Hukum Terhadap Anak Korban Kekerasan Seksual Di Lembaga Rehabilitasi Sosial Anak Darussa’adah Aceh Menurut Qanun Aceh No 11 Tahun 2008 Tentang Perlindungan Anak. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
JONI, J. (2023). Reformasi Pengaturan Kewenangan Lembaga Pemasyarakatan Dalam Mewujudkan Sistem Pemasyarakatan Berdasarkan Peraturan Perundang-Undangan. Magister Ilmu Hukum.
Miftakhuddin, S. P., & Harianto, R. (2020). Anakku Belahan Jiwaku: Pola asuh yang tepat untuk membentuk psikis anak. CV Jejak (Jejak Publisher).
Muhammad Syahrum, S. T. (2022). Pengantar Metodologi Penelitian Hukum: Kajian Penelitian Normatif, Empiris, Penulisan Proposal, Laporan Skripsi dan Tesis. CV. Dotplus Publisher.
Nursasari, N. (2017). Penerapan Antisipasi Perundungan (Bullying) pada Sekolah Dasar di Kota Tenggarong. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 5(2).
Rahmat, S. T. (2020). Memutuskan Mata Rantai Kekerasan Seksual Terhadap Anak Sebagai Upaya Perlindungan Terhadap Anak Secara Terpadu. Jurnal Lonto Leok Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–15.
Roza, D., & Arliman, L. (2018). Peran Pemerintah Daerah untuk Mewujudkan Kota Layak Anak di Indonesia. Jurnal Hukum Ius Quia Iustum, 25(1), 198–215.
Sambas, N. (2023). Perlindungan Hukum Anak Korban Bullying Ditinjau dari Aspek Viktimologis Upaya Perlindungan Anak. In Bandung Conference Series: Law Studies (Vol. 3, pp. 503–509).
Santriati, A. T. (2020). Perlindungan Hak Pendidikan Anak Terlantar Menurut Undang Undang Perlindungan Anak. El Wahdah, 1(1), 1–13.
Sinaga, R. (2022). Penggunaan Hukuman Disiplin Pada Anak Di Lingkungan Sekolah Dalam Perspektif Undang-Undang Perlindungan Anak. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Hukum [JIMHUM], 2(4).
Siswanto, D. (2020). Anak di Persimpangan Perceraian: Menilik Pola Asuh Anak Korban Perceraian. Airlangga University Press.
Taqiah, B. B. (n.d.). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Perilaku Bullying Siswa SD Kelas Tinggi Wilayah Bojongsari. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Yamada, S., & Setyowati, R. N. (2022). Peran guru dalam mengatasi tindakan school bullying sebagai upaya mewujudkan sekolah ramah anak di smp negeri 2 wates kab. Kediri. Journal of Civics and Moral Studies, 7(1), 30–43.
Yunanda, R. (2019). Fauna dalam Perspektif Al-Qur’an (Studi Tafsir Ilmi Kemenag LIPI). UIN Raden Intan Lampung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 LEGAL BRIEF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.