Juridical Review of Legal Protection Against E-Commerce Consumers on The Marketplace
Keywords:
E-Commerce, Legal Protection, MarketplaceAbstract
This study aims to find out and analyze how Law No. 8 can provide legal protection for E-Commers consumers on the Marketplace and to find out and analyze how the legal protection for E-Commers consumers on the Marketplace in the future. The type of research used is normative legal research. So that it focuses on an inventory of positive law, legal principles and doctrines, legal findings in cases in concerto, legal systematics, levels of legal synchronization, legal comparisons, and legal history. This study uses the type of qualitative analysis, which is a study that aims to describe the nature of a particular individual, condition, symptom or group, or to determine the frequency of a symptom, describing the problems that occur related to research. The results show that (1) Legal protection for E-commerce consumers in e-commerce transaction activities on the marketplace is basically an electronic contract engagement activity carried out by two or more parties between business actors and consumers in buying and selling goods and/or services as well as in the form of payment transactions. So that in the process the agreement made is a standard agreement that has a tendency of great risk to consumers.
Downloads
References
Ahmad Miru dan Sakka Pati, Hukum Perikatan (Penjelasan Makna Pasal 1233 sampai 1456 BW), Jakarta: Rajagrafindo Persad, 2011.
Ahmad Miru, HukumKontrak dan Perancangan Kontrak, Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2008.
Andi Sri R.Wulandari&Nurdiyana Tajudin,Hukum Perlindungan Konsumen, Jakarta: Mitra Wacana Media, 2018.
Arikunto Suharsimi, Prosedur Penelitian:Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta Rineka Cipta, 2006.
Didik M.Arief Mansur, Elisatris Gultom,Cyber Law, Bandung: Refika Aditama, 2005.
Mieke Komar Kantaatmadja, Cyber Law:Suatu pengantar, Cet.1, Bandung: Elips,2001.
Nana Syaodih Sukamdinata, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung : PT.Remaja Rosdakarya,2012.
Ono W.Purbo dan Aang Arif Wahyudi, Mengenal E-Commerce,Jakarta:Elex Media Computindo, 2001.
Ryeke Ustadiyanto, Framework e-commerce, Yogyakarta:Andi Offcet,2001.
Soeyono dan Hj.Siti Ummu, Hukum Kontrak, Semarang: Universitas Sultan Agung, 2003.
Subekti, Pokok-Pokok Hukum Perdata, Jakarta: PT.Intermasa, 2020.
Bagus Hanindyo Mantri, Tesis “Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen dalam Transaksi E-Commerce”, mahasiswa Pasca Sarjana Universitas Diponegoro Semarang, tahun 2007.
Indra Kirana, Tesis “Perlindungan Hukum Bagi Pelaku Usaha dan Konsumen dalam Transaksi Jual Beli Secara Online dengan Pembayaran Melalui PayPall”, mahasiswa Program Magiter Ilmu Hukum Universitas Katolik Parahyangan Bandung, tahun 2014
Nur Alimah, Tesis “Tinjauan Yuridis Perlindungan Hukum terhadap Seller pada Marketplace” mahasiswa Program Studi Magister Kenotariatan Fakultas Hukum Universitas hasanudin Makasar, tahun 2020.
Indah Puspa Sari “PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP KONSUMEN DALAM TRANSAKSI E-COMMERCE BERDASARKAN UNDANG-UNDANG NOMOR 11 TAHUN 2008 TENTANG INFORMASI DAN TRANSAKSI ELEKTRONIK BESERTA UNDANG-UNDANG NOMIR 8 TAHUN 1999 TENTANG PERLINDUNGAN KONSUMEN” Palrev journal of law tahun 2019 Volume 2.
Heldya Natalia Simanulang “PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP KONSUMEN DALAM TRANSKSI E-COMMERCE” Melayunesia Law, Vol.1 No. 1, Desember 2007.
Sapta Abi Pratama, “PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP KONSUMEN ATAS BARANG TIDAK SAMA PADA TRANSAKSI DI MARKETPLACE” Proceding : Call for Paper 2end national Conference on law Studies : Legal Development toward A Digital Society Era
Undang-Undang Dasar Tahun 1945
Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen
Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi dan Transaksi Elektronik (UU ITE)
https://penerbitbukudeepublish.com/studi-pustaka/, diakses pada tanggal 08 Agustus 2022.
https://techno.okezone.com, diakses pada tanggal 08 agustus 2022
Desra, 2019, Tujuh Jenis E-Commerce yang perlu anda ketahui, diakses dari https://www.jurnal.id, diakses pada tanggal 08 Agustus 2022.
https://bpptik.kominfo.go.id/2014/12/19/645/e-commerce/, diakses pada tanggal 09 Agsutus 2022.
Ilham Mubarok, 2018, Marketplace pengertian jenis dan contoh, diakses dari https://www.niagahoster.co.id, diakses pada tanggal 07 Agustus 2022.
https://www.hukumonline.com/, diakses pada tanggal 10 Agustus 2022Opiida 2014, pengertian marketplace, diakses dari artikel jurnal : https://ejournal.stmikgici.ac.id, diakses pada tanggal 21 September 2022.