The Use of Audio Visual Learning Media for Trainees at the Balai Besar Pelatihan Kesehatan (BBPK) Makassar
DOI:
https://doi.org/10.35335/legal.v13i2.968Keywords:
Sociology of Communication, learning media, audio, visualAbstract
Communication plays an important role in the world of education, this research will discuss the training aspect. Communication facilitates the exchange of information between educators and trainees to achieve learning goals. One of the factors that contributes to the effectiveness of communication in the teaching and learning process is the use of learning media. This media is used as a means to convey messages from educators (communicators) to training participants (audience). This research aims to evaluate the extent of use of audio-visual learning media by training participants at BBPK Makassar. The research method used is a quantitative approach with descriptive statistical analysis to describe and summarize statistical data. The research results show that the majority of participants predominantly use audio-visual learning media in the high category, namely 62.9% of the total number, while in the medium category with an assessment of 36.5% and the remaining 0.6% in the low category. This research also displays tabulated data on the use of audio-visual learning media by training participants based on various factors, such as gender, age, length of service, highest level of education, agency of origin, type of job/profession, learning style, and training methods.
Downloads
References
Akib, S., & Perkasa, A. W. A. P. (2022). Peran Komunikasi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 5589–5596.
Ariani, M., Zulhawati, Z., Haryani, H., Zani, B. N., Husnita, L., Firmansyah, M. B., … Hamsiah, A. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Asmar, S., & PD, M. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Berbasis Video. GUEPEDIA.
Dewi, I. P., Sofya, R., & Huda, A. (2021). Membuat media pembelajaran inovatif dengan aplikasi articulate storyline 3. UNP PRESS.
Estuningtyas, R. D. (2021). Strategi Komunikasi dan Dakwah Pada Kalangan Milenial di Era Modernisasi. Muttaqien; Indonesian Journal of Multidiciplinary Islamic Studies, 2(1), 75–86.
Fahmi, S. (2021). Multimedia Pembelajaran Matematika. UAD PRESS.
Gading, I. K., & Kharisma, K. D. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe make a match berbantuan media audio visual terhadap hasil belajar IPS sekolah dasar. International Journal of Elementary Education, 1(2), 153–160.
Harahap, O. F. M., Pd, M., Mastiur Napitupulu, S. K. M., & Batubara, N. S. (2022). Media pembelajaran: teori dan perspektif penggunaan media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa inggris. CV. Azka Pustaka.
Hasan, A. A., & Baroroh, U. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Aplikasi Videoscribe Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ????????? (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 9(2), 140–155.
Istiana, I. (2020). Pengembangan media berbasis komik pada pembelajaran tema 7 kelas IV SD/MI. UIN Raden Intan Lampung.
Izzatinnas, M. A. (n.d.). Pengaruh Gaya Komunikasi Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru Madrasah Ibitidaiyah Al-Islamiyah Depok. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Julianto, B., & Carnarez, T. Y. A. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Organisasi Professional: Kepemimpinan, Komunikasi Efektif, Kinerja, Dan Efektivitas Organisasi (Suatu Kajian Studi Literature Review Ilmu Manajemen Terapan). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(5), 676–691.
Khoirina, R. (2022). Implementasi Pembelajaran SKI Melalui Youtube pada Masa Pandemi Covid-19 di Kelas X MA NU Nurussalam Besito Tahun Pelajaran 2021/2022. IAIN KUDUS.
Kristianto, D., & Gozali, A. A. (2020). Ensiklopedia penulis sastra di Provinsi Banten. Kantor Bahasa Banten.
Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyrakat. Prenada media.
Liliweri, A. (2021). Sistem Simbol Bahasa dan Komunikasi: Seri Pengantar Studi Kebudayaan. Nusamedia.
Mudrikah, S., Ahyar, D. B., Lisdayanti, S., Parera, M. M. A. E., Ndorang, T. A., Wardani, K. D. K. A., … Siagian, R. C. (2022). Inovasi pembelajaran di abad 21. Pradina Pustaka.
Munfarokhah, I. R. (2020). Neurosains dalam Mengembangkan Kecerdasan Intelektual Peserta Didik SD Islam Al-Azhar BSD. Institut PTIQ Jakarta.
Nababan, A., Anakampun, R., Taruli, D., Widiastuti, M., & Samosir, T. (2023). MICRO TEACHING PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN BERBASIS HIBRID LEARNING. Feniks Muda Sejahtera.
Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., & Anggraeni, R. W. (2021). Penerapan media visual untuk siswa kelas V di SDN Muncul 1. Edisi, 3(2), 225–242.
Putri, I. S. (2019). Perencanaan Komunikasi Upt Puskesmas Ibrahim Adjie Bandung Melalui Program Pengelolaan Penyakit Kronis (Prolanis) Dalam Upaya Penanganan Dan Pencegahan Penyakit Hipertensi Dan Diabetes Pada Pasien Bpjs. Universitas Komputer Indonesia.
Qomaruddin, Q. (2021). MANAJEMEN PENDIDIKAN ONLAINE BERBASIS ZOOM CLOUD MEETING. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 19(2), 287–306.
Simanjuntak, J. (2021). Psikologi Pendidikan Agama Kristen. PBMR ANDI.
Solihatin, E. (2022). Strategi pembelajaran PPKN. Bumi Aksara.
Sri Indah, D. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI OPERASI HITUNG SATUAN BERAT KELAS IV DI SEKOLAH DASAR. UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri.
Susanti, A. I. (2021). Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). Penerbit NEM.
Wahid, A. A. (2021). PENGGUNAAAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL TERHADAP KEMAMPUAN TEKNIK DASAR LAY UP PERMAINAN BOLA BASKET PADA SISWA KELAS XI SMA PGRI WALENRANG KAB LUWU. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 LEGAL BRIEF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.